Novel Bahaso Minang

NOVEL BERBAHASA MINANGKABAU “Rindu Banda Sapuluah” (Bag 4)

Ermanto Tolantang

Kok alun mambaco episode 1 s.d episode 3 klik dibawah ko:

NOVEL BERBAHASA MINANGKABAU “Rindu Banda Sapuluah” (Bag 3)

Episode (4)

Maukua-ukua Diri, Maetong-etong Si Karim

“Baa bana ka susah iduik Nak, nan sumbayang jaan ditinggakan, nan quran sabuah jaan jauah dari diri. Mambaco quran diluangkan juo agak sabanta.” Pituah mande tu duo bulan jalang kamaningga tangiang-ngiang tarui dalam pikiran Barlian. Pituah Mande tu tatap dipacik arek, dipagang taguah dek Barlian.

Kini lah sudah Barlian sumbayang subuah, lah dibacoloh quran babarapo halaman. Itulah pamintaan Mandeh kanduang sabalun aja. Pamintaan nan dipagang taguah dipacik arek. Dikana iduik di dunia, ka akhirat juo nan akhirnyo.

Subuah sudah, matoari tabik. Manyandalah badan Barlian surang diri. Kamar kos nan di balakang gedung-gedung metropolitan taraso langang. Dicaliak juo baju Nurlela duo patagak nan digantuang di dindiang. Makin dicaliak baju tagantuang, makin tabayang juo Nurlela di Banda Sapuluah. Sairiang nan jo nantun, makin tabiklo suga sarato jo sakik hati Barlian ka Si Karim. Samakin ramuaklah hati jo dado.

Dalam keadaan arok-arok cameh, basarato ragu dalam diri Barlian, lah diagak-agak ukua jo jangko, dek alah saminggu labiah jo kurang, lah patuiklo Nurlela di we-a agak sakali lai. Agak manggaretek juo tangan Barlian manulih pasan di we-a dek ado ragu indak kadibaleh juo.

“Diak Lela…
Diak Lela….,” tulih Barlian. Ditunggu agak subanta. Centang itam masih ciek. Indak lamo lah barubah manjadi centang itam duo buah. Gadang ati Barlian indak dapek takatokan. Cinto Nurlela lai alun barubah. Janji sataun lalu lai dipacik arek dipagang taguah.

Lah tibo agak jo jangko. Lah taraso-raso agak lamo. Ditunggu alah ditunggu, nan centang itam duo indak juo barubah jadi centang ijau langik. Mulai ilang sumangek Barlian. Iko lah batua bana barito Udah Tamburin nan sopir truk tu. Nurlela lah pasti maubah cinto. Itulah nan tabaco-baco dalam ati Si Barlian surang diri.

“Kok coiko, banalah kironyo Si Karim adolah musuah dalam salimuik. Nurlela lah mangubah cinto. Mantang-mantangnyo sadang naiak daun. Lah ilang raso jo pareso, lah ilang raso tenggang-manenggang dalam dirinyo,” kato Barlian mangecek-ngecek surang.

Dalam kaadaan Barlian galau kecek urang kini, badariang hape tando we-a masuak. Tabik subangek baliak. Barlian maraso pasan we-a ko pasti dari Nurlela.

Dibukak hape, dicaliak pasan we-a. Bakaruiklah kaniang Barlian. Nomor we-a indak dikenal. Batambah galaulah si Barlian.

“Nurlela, lah bailangkan nomor we-a Uda Barlian agaknyo mah yo,” kato Barlian mangecek-ngecek surang jo kaadaan jatuah ka dalam aia mato. Susah diri ditangguang surang di rantau urang. Kasiapolah susah jo sadiah kadicaritokan.

Dalam tamanuang-manuang surang, dicaliak juolah pasan we-a nantun dek Barlian.

“Uda, ini dari pelanggan Uda kemarin. Maaf ya Uda, pagi-pagi adik sudah mengganggu waktu istirahat Uda.”

Dek mambaco pasan we-a tu, tabik sumangek Barlian bantuak amper oto langsuang ka angko saratui. Tabayang anak gadih kapatang tinggi samampai saroman bana jo Nurlela.

“Ya Dik, apa kabar? Apakah ada yang bisa Uda bantu?” bunyi baleh pasan we-a Barlian.

“Uda, nama adik adalah Dewi Rahmi. Teman-teman biasanya memanggil Dewi. Tapi untuk komunikasi kita, Uda panggil saja adik Rahmi ya. Biarlah panggilan Rahmi itu khusus untuk Uda ya,” baleh anak gadih tu. Dek mambaco pasan jo pakai panggilan khusus bagai lah malayang-layang ka sarugo pangana Balian.

“Baiklah Dik Dewi, eh maaf Dik Rahmi maksud Uda. Apakah dik Rahmi perlu bantuan Uda?” tulih Barlian dalam we-a tu jo gadang ati nan sadang basumangek bana.

“Iya Uda. Maaf Uda, nama Uda siapa ya? Agar Dik Rahmi mudah komunikasi,” baleh Si Rahmi tu.

“Panggil saja Uda Barlian. Nama Uda adalah Barlian, anak dagang atau perantau dari Banda Sapuluah tanah Minangkabau,” tulih Barlian lengkap-lengkap.

“Baiklah Uda Barlian. Dik Rahmi perlu sekali bantuan Uda ya. Masalahnya Dik Rahmi akan meneliti ‘Budaya Merantau dan Berdagang Orang Minangkabau sebagai Penggerak Ekonomi Kerakyatan’ Uda. Itu sebagai tugas akhir dik Rahmi di Universitas, Uda,” tulih Dik Rahmi. Amboiiii. Pucuak dicinto ulam tibo. Basarobok sarjana samo calon sarjana. Baitulah kini pangana Barlian lulusan jurusan ekonomi dari Padang nan sadang malayang-layang bantuak langsuang ka sarugo. Sadang dapek angin bana layang-layang Uda Barlian.

“Sudah dulu ya Uda. Besok pagi Uda, Dik Rahmi ganggu lagi ya. Soalnya Dik Rahmi segera berangkat ke kampus menemui dosen pembimbing,” pasan we-a Dik Rahmi.

Ondeh mandeh. Indak tangguang gadang ati Barlian. Ibaraik mato nan sadang tagantuak bana, banta tibo diantakan anak gadih. Indak tantulai pangana Barlian, dibukaknyo jendela kamar kos, kironya matoari alah tenggi.

“Nurlela, lah bailangkan nomor we-a Uda Barlian agaknyo mah yo,” kato Barlian mangecek-ngecek surang jo kaadaan jatuah ka dalam aia mato. Susah diri ditangguang surang di rantau urang. Kasiapolah susah jo sadiah kadicaritokan.

Dalam tamanuang-manuang surang, dicaliak juolah pasan we-a nantun dek Barlian.

“Uda, ini dari pelanggan Uda kemarin. Maaf ya Uda, pagi-pagi adik sudah mengganggu waktu istirahat Uda.”

Dek mambaco pasan we-a tu, tabik sumangek Barlian bantuak amper oto langsuang ka angko saratui. Tabayang anak gadih kapatang tinggi samampai saroman bana jo Nurlela.

“Ya Dik, apa kabar? Apakah ada yang bisa Uda bantu?” bunyi baleh pasan we-a Barlian.

“Uda, nama adik adalah Dewi Rahmi. Teman-teman biasanya memanggil Dewi. Tapi untuk komunikasi kita, Uda panggil saja adik Rahmi ya. Biarlah panggilan Rahmi itu khusus untuk Uda ya,” baleh anak gadih tu. Dek mambaco pasan jo pakai panggilan khusus bagai lah malayang-layang ka sarugo pangana Balian.

“Baiklah Dik Dewi, eh maaf Dik Rahmi maksud Uda. Apakah dik Rahmi perlu bantuan Uda?” tulih Barlian dalam we-a tu jo gadang ati nan sadang basumangek bana.

“Iya Uda. Maaf Uda, nama Uda siapa ya? Agar Dik Rahmi mudah komunikasi,” baleh Si Rahmi tu.

“Panggil saja Uda Barlian. Nama Uda adalah Barlian, anak dagang atau perantau dari Banda Sapuluah tanah Minangkabau,” tulih Barlian lengkap-lengkap.

“Baiklah Uda Barlian. Dik Rahmi perlu sekali bantuan Uda ya. Masalahnya Dik Rahmi akan meneliti ‘Budaya Merantau dan Berdagang Orang Minangkabau sebagai Penggerak Ekonomi Kerakyatan’ Uda. Itu sebagai tugas akhir dik Rahmi di Universitas, Uda,” tulih Dik Rahmi. Amboiiii. Pucuak dicinto ulam tibo. Basarobok sarjana samo calon sarjana. Baitulah kini pangana Barlian lulusan jurusan ekonomi dari Padang nan sadang malayang-layang bantuak langsuang ka sarugo. Sadang dapek angin bana layang-layang Uda Barlian.

“Sudah dulu ya Uda. Besok pagi Uda, Dik Rahmi ganggu lagi ya. Soalnya Dik Rahmi segera berangkat ke kampus menemui dosen pembimbing,” pasan we-a Dik Rahmi.

Ondeh mandeh. Indak tangguang gadang ati Barlian. Ibaraik mato nan sadang tagantuak bana, banta tibo diantakan anak gadih. Indak tantulai pangana Barlian, dibukaknyo jendela kamar kos, kironya matoari alah tenggi.uah nan bantuak itu. Atau Uda nan lah mulai mailak dari Lela. Dalam angguak, Uda lah mulai manggeliangkan. Dalam iyo, Uda lah mulai maindakkan,” bunyi baleh pasan we-a Nurlela dari Banda Sapuluah.

Agak tamanuang lamo Barlian dek mambaco pasan we-a nantun. Takanaloh dek Barlian pasan jo ajaran-ajaran lamo nan parnah disampaikan ayah kanduang wakatu iduik.

“Harus maklum Nak, katiko awak sabagai urang laki-laki bahadapan jo urang padusi. Sipaik urang padusi pantang daulu dituduah urang laki-laki. Kok dapek urang padusi harus labiah dahulu manuduah awak sabagai urang laki-laki,” itu pasan ayah nan tangiang-ngiang dek Barlian.

Dicaliakloh baliak we-a dek Barlian. Tanyato Nurlela sadang mangetik pasan. Badabokloh darah di dado. Dalam agak-agak sipaik urang padusi, pastilah Nurlela manambah tuduhan nan kaduo. Itu dalam parasaan Barlian.

“Atau mungkin sajo di tanah Betawi tu, Uda Barlian lah dapek gadih subarang tu untuak pangganti Lela dek Uda. Mangkonyo Uda manuduah Lela jo sumbarang tuduah bantuak itu supayo ado alasan bagi Uda maninggakan Lela. Mungkin sajo nasi uduak tu lah jauh labiah lamak dari randang dek Uda yo,” bunyi pasan tambahan saumpamo urang main bola mamakai tembakan duo baleh pas walau pasan sabalunnyo alun sempat dibaleh Barlian.

Tamanuang panjang Barlian dek tuduhan demi tuduhan nan dialamatkan ka badan diri. Takanaloh ajaran baiak dari ayah kanduang daulunyo.

“Nak Barlian, kok isuak ka mulai barumah tanggo. Harus mamahami bana adaik jo paraturan hubungan urang laki-laki jo urang padusi,” kato Ayah Barlian suatu katiko nan masih takana. “Dalam iduik kito, urang padusi tu alah mambuek adaik jo paraturan tu sacaro sapihak nan indak bisa dibantah lai dek urang laki-laki nan hanyo duo pasal sajo. Indak labiah indak kurang. Pasal partamo, urang padusi salalu bana, indak parnah salah. Pasal kaduo, kalau urang padusi salah harus babaliak ka pasal partamo. Indak ado pasal baru atau pasal tambahan. Titik lah sagadang buah karambia tando indak bisa lai ditambah.”

Sadang Barlian maingek-ingek ajaran ayah tu, alun sempat mambaleh pasan, tibo loh baliak pasan salanjuiknyo dari Nurlela.

“Baa indak Uda baleh. Baarti iyo tu bahaso Uda lah dapek gadih Batawi pangganti Lela,” tulih Nurlela di we-a tuh.

Kini batambah sakik kapalo Barlian mambaco tuduhan nan banyak tu. Indak sempat lai Barlian mananyoan tantang Si Karim tu. Nyo ambiak baliak hape nan baru sajo dilatakan, langsuang nyo matikan dek Barlian. Nyo pupuah lalok di kasua dalam kaadaan sakik kapalo nantun. Anta lai kabisa lalok anta indak badan Barlian.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *